채용 Recruitment

[#2] The First 90 Days: A Checklist for an Effective Recruiter

HR_Hello 2024. 11. 23. 22:08

* flex webinar 중 [일 잘하는 채용 담당자의 첫 90일 업무 리스트]를 보며 정리한 내용입니다.

파트2) 채용 담당자가 스마트하게 일하는 법: '정리'편

 

1. 채용 업무에서 '정리'가 중요한 이유 (노션 등 이용)

 

-What 업무 정리

*업무 현황 스캔하기

: 휴레이포지티브에 가장 적합하고 가장 효율적인 방법 도출

 

-Why 업무 정리

*명확한 업무 리스트 증가

*비효율적 관행 감소

=> 변화의 시작을 만들어주는 힘 = 정리

 

-How 업무 정리

*데일리 체크리스트 (우선순위 순으로 배치)

*프로젝트 박스 (중요도, 긴급도 순으로 배치)

 

2. 0부터 시작하는 채용 업무 셋업

 

1) 사내 위키 및 업무협업 구축하기 (노션 활용-> 알쓸신잡, 알아두면 쓸데있는 신비한 잡학사전)

* 미션 / 비전 / 인재상

*오피스 매뉴얼

*문화 및 교육 제도

 

-스마트한 업무의 시작

*채용 파트 협업 페이지, 업무 일지

 

2) 채용 프로세스 고도화하기

*다양한 채용 플랫폼에 공고 노출을 통한 홍보 효과 누리기

*회사 소개 및 상황, 관련 링크, 팀 동료 인터뷰 필수!

 

-(면접자) 면접자 피드백 설문지: 면접자의 경험을 과감하게 들을 수 있는 도구

-(신규 입사자) 분기별 익명 설문: 솔직한 의견 피드백

-(면접관) 올바른 면접을 위한 공감대 형성과 실질적 대안 제시, 면접관 가이드북 제공

 

3) 브랜딩으로 승화하기

*채용 브랜딩= 기업의 진정성을 보여주는 것

*충분한 전문성 갖추고 함께 일하기 좋은 문화 보여줌으로써 진정성을 넘어 매력적인 회사로 다가가는 것

*인재의 양보다는 인재의 질에 포커싱을 맞추며 후보자와 유대관계를 만들고 깊이 있는 경험을 쌓는 것

 

-기업의 진정성을 보여줄 수 있는 경험 제공 (회사 위치 소개, 회사 소개 리플렛, 읽고 싶게 만드는 회사 홈페이지)

-웰컴 키트: 불확실성 -> 소속감과 친밀감으로 바뀔 수 있도록

-채용 박람회: 잠재적 지원자 유입 + 회사 브랜딩 홍보 + 채용 트렌드 파악

 

 


Part 2) How Recruiters Can Work Smarter: The "Organization" Guide


1. Why is Organization Important in Recruitment Work?

What: Organizing Recruitment Tasks

  • Scanning Work Status:
    Evaluate the current processes to identify the most effective and efficient recruitment methods for the organization (e.g., using tools like Notion).

Why: The Benefits of Staying Organized

  • Increases the clarity of task lists, ensuring all responsibilities are accounted for.
  • Reduces inefficiencies by eliminating outdated practices.
  • Power of Organization = The Foundation for Change: Organized systems encourage smoother workflows and foster a proactive environment.

How: Organizing Recruitment Tasks

  • Daily Checklists: Arrange tasks by priority to stay on top of daily objectives.
  • Project Boxes: Categorize tasks by importance and urgency to ensure focused execution.

2. Setting Up Recruitment Operations from Scratch

1) Building Internal Wikis and Collaboration Systems

  • Use tools like Notion to create a comprehensive internal knowledge base, such as:
    • Mission, Vision, and Ideal Candidate Profile: Clear criteria and shared goals for hiring.
    • Office Manuals: Guidelines for smooth operations.
    • Culture and Training Programs: Documented policies for consistent employee experiences.
  • The Start of Smart Workflows:
    • Create a Recruitment Collaboration Page for tracking progress and sharing insights.
    • Maintain Daily Logs to ensure transparent communication within the team.

2) Refining the Recruitment Process

  • Increase visibility through job postings on multiple platforms to reach a wider audience.
  • Provide detailed information such as company background, team interviews, and relevant links to attract candidates.
  • Feedback Systems for Improvement:
    • Candidate Surveys: Use tools like feedback forms to understand the candidate’s interview experience.
    • New Hire Surveys: Conduct quarterly anonymous surveys to gather honest opinions for onboarding improvements.
    • Interviewer Training: Provide guidelines and practical solutions to foster alignment on interview best practices.

3) Elevating Recruitment into Branding

  • Recruitment Branding = Showcasing Authenticity:
    • Present your company as a professional and welcoming workplace by emphasizing a great culture and competent team.
    • Focus on the quality of candidates over quantity, building deeper connections with prospects for a meaningful hiring experience.
  • Examples of Branding Initiatives:
    • Share engaging content like company brochures, an attractive website, or videos introducing the workplace.
    • Offer Welcome Kits to new hires, transforming uncertainty into a sense of belonging and connection.
    • Attend Career Fairs to attract potential applicants, promote your company’s brand, and stay informed on recruitment trends.